maandag 7 juni 2010

Trendwatchers

Iedereen wil weten wat de trends worden over een aantal jaar. Iedereen wil een voorloper zijn op trend. Zowel op kleding, mode en accessoires.
Daarom zijn er trendwatchers ontstaan. Mensen die over de hele wereld reizen om de nieuwe trends te voorspellen.

Hieronder volgen 2 trendwatchers:

Carl Rohde:

De van Duitse oorsprong, Carl Rohde (56) is uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 2010. Hij is al meer dan 20 jaar actief op het gebied van trendwatching en runt zijn eigen bedrijf “Science of the Time”, daarnaast is hij nog lector trendwatching aan Fontys Hogeschool in Tilburg. In de loop der jaren heeft hij een topreputatie opgebouwd als internationale trendwatcher met veel diepgang en inhoud.

Een aantal voorbeelden van doelgroepen die door Carl Rohde zijn onderzocht op collectieve verlangens en interesses zijn: De computergeneratie, deze generatie is virtueel behendig maar ook eenzaam. De huidige generatie jongeren, boven gemiddeld gebekt en verslaafd aan de mobiele telefoon. De gestreste eind twintigers en dertigers, generatie van de overvolle agenda’s en de uitdaging om op alle levensterreinen succesvol te zijn.
Een aantal trends waar Carl Rohde zich op richt(e) zijn:- De metroseksualisering van de man (wereldwijd). Enerzijds nemen mannen meer en meer vrouwelijke waarden (zoals meer en beter communiceren) en vrouwelijk gedrag over (zoals consumeren en shoppen). Anderzijds willen ze juist daardoor af en toe een stoer cowboy moment.- De opkomst en groeibewegingen van de beleveniseconomie.- Wat betekent het om in een stress samenleving te leven.- De spagaat waarin veel vrouwen verkeren. Enerzijds hebben ze een indrukwekkende emancipatiebeweging uitgevoerd. Anderzijds willen zij zich ook sensueel en vrouwelijk blijven voelen.- Samen met Fontys leidt Rohde een internationaal onderzoek, waarvoor 6000 internationale studenten van 26 universiteiten wereld hun input leverde ten aanzien van de tien leidende mentaliteitstrends.

Faith Popcorn:

Faith Popcorn is een Amerikaanse trendwatcher die ook wel bekend staat als ‘de moeder van de trendwatchers’. Ze is geboren als Faith Plotkins op 11 mei 1947. Na haar middelbareschool tijd doorgebracht te hebben op New York’s High school for performing arts is ze gaan studeren aan de New York University.
In 1974 heeft ze, na in de reclamewereld gewerkt te hebben, het bedrijf BrainReserve opgericht.
BrainReserve is een strategische marketing advies bureau. Het bied advies aan om te kunnen voorspellen hoe consumenten gaan reageren op bepaalde producten/merken.
Faith Popcorn heeft een paar bizar accurate voorspellingen gedaan, zoals dat kinderen met gps chips opgespoord zouden kunnen gaan worden en dat porno ook op mobieltjes zou gaan opduiken. Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen die haar de naam als geniale trendwatcher hebben opgeleverd. Daar staat echter wel tegenover dat ze ook voorspellingen heeft gedaan die totaal niet zijn uitgekomen met als voorbeeld de mechanical hugging booths, een soort telefoonhokje waar mensen een knuffel kunnen krijgen.
Overal voorspelt ze dat in de loop van de jaren de markt meer op de vrouw gericht gaat worden, omdat die een steeds groter deel van de markt gaan uitmaken.
Begin 2010 heeft ze de voorspelling gedaan van Local Cocooning. Dit houd in dat mensen weer de kleine buurt winkeltjes en ondernemingen gaan steunen in plaats van de grote landelijke ketens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten